מאת: יעל הלפמן כהן
אביב מלמן תמיד אהב טבע וים. כצולל חובב הוא נתקל לא פעם בדג הנקאי ולפעמים גם הבחין בתחתית האוניות שמכוסות בשכבת אצות. יאיר טמיר, יזם בעל ניסיון רב בהנדסת מערכות ימיות המונע מאתגרים וחדשנות. המפגש בין השניים הוביל להקמת חברת NakAI המפתחת מענה לאחד האתגרים הגדולים והסביבתיים היום בעולם הספנות.
תחתית האוניות מתכסה כל הזמן בשכבה של אצות המגבירות את הגרר ומייצרות התנגדות לתנועה שמובילה לצריכת דלק מוגברת. אחת לתקופה נוהגים לנקות את הספינות בנמלים, באמצעות צוללנים. התהליך מעכב את האונייה למספר ימים וכרוך בקילוף של שכבות מהצבע המשתחררות לים ומכילות כימיקלים ומזהמים. לאחר הניקוי יעילות התנועה חוזרת, אך שכבת האצות מיד מתחילה להיווצר מחדש.
כיום יש רגולציות מחמירות הדורשות מאוניות להראות שהתנקו לפני שנכנסות לנמלים מסויימים. מסתבר שאוניות "לא נקיות" הן מקור עיקרי לכניסה של מינים פולשים. כיצד ניתן לשמור על האוניה נקייה, לשמור על יעילות בתנועה, למנוע את קילוף הצבע וכל זאת מבלי לבזבז זמן יקר של עגינה בנמלים לצורכי תחזוקה? ההשראה לפתרון הגיעה מהטבע.
בטבע דגים שונים נצמדים לדגים אחרים, חלקם מעניקים להם שירותי ניקוי. דג הרמורה, מסוגל להיצמד לבע"ח ימים אחרים בקלות ולהתנתק, תופס "טרמפ" עם תנועתם. מנגנון הצמדה ייחודי מאפשר לדג הרמורה לא לאבד אחיזה גם כשהפונדקאי נע במהירות או משנה כיוון. דג הנקאי נותן שירותי ניקיון והסרת טפילים למגוון מינים, לרוב בתחנות ניקיון. הדגים מקבלי השירות מתוחזקים באופן שוטף, ב"טיפול מניעתי", ומחקרים הראו שטיפול הניקוי שהם מקבלים אף מפחית את רמת הסטרס שלהם, בדומה להשפעה של מסאג' טוב.
הרעיון המהפכני לניקוי נולד כאן. במקום לעצור את האונייה אחת לתקופה כששכבת האצות כבר ממש גדולה, אפשר לנקות כל הזמן את מה שנוצר, בצורה פרואקטיבית ואוטונומית, בזמן שהאונייה עושה את דרכה בים. ניקוי בזמן שיט מאפשר תחזוקה שוטפת ומונע את הצורך לעגינה של מספר ימים לצורך ניקוי.
חברת NakAi פיתחה רובוט הנצמד לגוף האוניה, נע על גביה תוך כדי תנועתה ומנקה אותה. הרובוט מצריך רק שטח קטן על מעקה האוניה, חיבור למים ולפאנל סולארי. הרובוט טוען את עצמו תוך כדי קצירת אנרגיה מהדחף של האוניה ומסוגל לספק 10 שעות עבודה ברצף.
כמו שהנקאי לא מגרד ופוצע את עור הדג שהוא מנקה, גם הרובוט לא מקלף את הצבע, ומוריד שכבה דקה בהרבה בכל ניקוי (10 מיקרון בלבד יחסית ל- 50 מיקרון בשיטות הניקוי הקונבנציונאליות). באופן הזה מקטין את הפגיעה בצבע שעלותה הכספית והסביבתית גדולה מאוד. כמו בעלי חיים ימיים אחרים, גם הרובוט מצטיין במבנה הידרודינאמי שמותאם לסביבות זרימות.
סדרת פטנטים מבטיחים את פעולתו הייחודית של הרובוט, חלקם בהשראת הטבע.
ראשית, הרובוט עתיר חיישנים שמגיבים לשינויים בסביבה ומגיב בזמן אמת לזרמים כאוטיים. הוא פותח וסוגר את הסנפירים שלו בצורה אוטונומית כדי לשמור על צימוד טוב לגוף האוניה.
לגוף הרובוט יש מפרקים גמישים, בדומה לאיזופוד (פרוק רגליים ממחלקת הסרטנים), שגופו קשיח ומגן על האיברים הפנימיים אך גם גמיש. גמישות המפרקים מאפשרת צימוד טוב לגוף האונייה.
ראש הרובוט מזכיר כריש פטיש, וכמו בטבע, גם הוא מאפשר זרימה מתחת לגוף הרובוט לתנועה מהירה יותר. הסנפיר הקדמי של הרובוט מזכיר במראה סנפיר ראשי של לוויתן גדול סנפיר שתפקידו יצירת עילוי שלילי.
בדומה לבז ונשרים שמורידים נוצה שמשחררת אותם מהזדקרות, גם הרובוט מפעיל מעין "אצבע" המנתקת אותו במקרה של התנתקות נקודתית מגוף האוניה עקב זרמים ארעיים.
הרובוט לא רק מחובר לטבע אלא גם לעולמות ה- AI. תוך כדי תנועתו לומד הרובוט את גוף האוניה ומייצר מפה דיגיטלית לצרכי לניווט, מעקף מכשולים והיכרות עם גבולות גוף האוניה. הרובוט גם לומד לא לחזור למקומות שכבר ניקה או שהם כבר נקיים כדי להגן על הצבע.
החברה גיסה עד כה מעל 6 מיליון דולר, מונה כיום 23 איש, מומחים ברובוטיקה ומכאניקת הזרימה. החברה גם מייצרת את הרובוטים בעצמה בחולון ! נאחל לנקאי בהצלחה. הים שלנו ראוי לפתרונות שמכבדים את סביבת החיים וכמו בטבע, כשפתרון טוב לאחד הוא מייצר רווחה לכולם, גם לחברות הספנות שיזכו לחסוך בעלויות התחזוקה, להפחית את צריכת הדלק, ולעמוד ברגולציות.
הידיעה נכתבה בעקבות ראיון עם אביב מלמן.